A personal blog by a graying (mostly Anglo with light African-American roots) gay left leaning liberal progressive married college-educated Buddhist Baha'i BBC/NPR-listening Professor Emeritus now following the Dharma in Minas Gerais, Brasil.
Whether
the pain is physical or emotional, we long for a release. In our
attempt to get away from it, we limit our capacity to feel it, thinking
that will protect us. Instead, it limits our capacity to feel at all.
Whatever you intend,
whatever you plan, and whatever you have a tendency toward, that will
become the basis upon which your mind is established. (SN 12.40) Develop
meditation on compassion, for when you develop meditation on
compassion, any cruelty will be abandoned. (MN 62)
The far enemy of compassion is cruelty. (Vm 9.99)
Reflection
In a moment of
compassion, cruelty is impossible, and when cruelty is present there is
no room for compassion. As opposite emotions, these two always compete
for a spot in the mind. Whichever is raised into conscious awareness
from its unconscious latency will have the greatest impact on the mind
stream that follows. When we are able to cultivate compassion over
cruelty, we can train our minds toward healthy and happy states.
Daily Practice
Put aside some
time each day to think of the suffering of others, perhaps just before
or just after meditating, and allow yourself to feel compassion in your
heart rather than pity or despair. Also, any time you catch yourself
feeling mean-spirited or hurtful, immediately take note of that and see
if you can replace the incipient cruelty with its antidote, authentic
compassion. In these ways you guide your mind in a noble direction.
Tomorrow: Refraining from Malicious Speech One week from today: Cultivating Appreciative Joy
Share your thoughts and join the conversation on social media #DhammaWheel
RISSHO ANKOKU-RON (Tratado Sobre A Propagação Da Paz Em Todo O País Através Do Estabelecimento Do Verdadeiro Dharma) Parte 6
"Você deve mudar sua fé e adotar a única boa ação do verdadeiro Mahayana, imediatamente."
O
ponto principal das ideias do Ankoku-ron é tornar o país pacífico
estabelecendo o verdadeiro Dharma. O conteúdo do verdadeiro Dharma é
sobre religião e moralidade. Com relação à religião, o Budismo é o
padrão para Nichiren Shonin e, para ele, o Budismo é a religião que
ensina a harmonização e a unificação. Portanto, ele critica as fés de
exclusão. Então, ele começou a apontar suas críticas para as ideias de
"Nembutsu exclusivo" pregadas pelo Rev. Honen primeiro. O "Nembutsu
Exclusivo" insiste que você nunca deve orar para outros Budas e
divindades se você acredita no Buda Amida. “Descartar, fechar, selar,
abandonar”, essas quatro palavras são usadas no Senjaku-nembutsu-shu
(選択本願念仏集) de Honen. Ele diz que você deve abandonar o caminho do
Bodhisattva e outras práticas difíceis e adotar a única fé. Em seguida,
ele insiste gradualmente que você deve agradecer apenas ao Buda Amida.
Esse é o caminho mais fácil, qualquer um pode fazê-lo, afirma ele. A
afirmação de Nichiren é totalmente oposta a essa instrução. Não há nada
inútil. Ele diz que é necessário abraçar todas as coisas e colocá-las em
ordem, e que você deve adotar a fé unificada. Ele chama isso de "A
única boa ação do verdadeiro Mahayana". Portanto, vários Budas, deidades
e Bodhisattvas estão reunidos no Mandala Gohonzon. Ou seja, é a
diferença entre henoteísmo(forma de religião em que se cultua uma única
divindade, considerada suprema, mas sem negar a existência de outros
deuses) e religião unida.
A
escola da Terra Pura diz que o Nembutsu é adequado para pessoas comuns
porque salva até mesmo uma pessoa perversa e uma pessoa estúpida.
Nembutsu é o caminho fácil, e o Sutra do Lótus é o caminho difícil que é
inútil para nós. Essa é uma ideia basicamente errada do ponto de vista
religioso e moral. Se você quiser comprar algo, pode procurar algo que
seja mais barato. No entanto, esse não é o caminho de uma religião. O
espírito dos seres humanos tem possibilidades ilimitadas. Embora haja
disparidade de riqueza e diferença de classe na realidade, não há
discriminação entre ricos e pobres nem diferença entre os de alto nível
intelectual e os de baixo nível, no que diz respeito ao espírito. E,
para descobrir o valor ilimitado do espírito, existem religiões e
moralidades. Diz-se que "a luz de uma vela de um homem pobre é superior à
luz de dez mil velas de um homem rico". Como não há distinção entre os
seres humanos em relação à religião, uma doação sincera de uma pessoa
que não é rica tem muita mais virtude do que uma grande doação de um
homem rico que se exibe. No mundo materialista, embora um homem pobre
não seja páreo para um homem rico, e uma pessoa de baixa posição possa
ser subjugada por uma pessoa de alta posição, você não precisa hesitar
em nada quando se trata de crenças religiosas. Mesmo que esteja com um
acadêmico distinto ou uma pessoa fabulosamente rica, sua sinceridade não
precisa andar atrás dele. A religião deve lhe dar essa coragem.
The
way you treat yourself is one of the few things you control in life.
There’s no reason to be anything but kind to yourself, in both your
speech and your actions.
Whatever you intend,
whatever you plan, and whatever you have a tendency toward, that will
become the basis upon which your mind is established. (SN 12.40) Develop
meditation on compassion, for when you develop meditation on
compassion, any cruelty will be abandoned. (MN 62)
The far enemy of compassion is cruelty. (Vm 9.99)
Reflection
In a moment of
compassion, cruelty is impossible, and when cruelty is present there is
no room for compassion. As opposite emotions, these two always compete
for a spot in the mind. Whichever is raised into conscious awareness
from its unconscious latency will have the greatest impact on the mind
stream that follows. When we are able to cultivate compassion over
cruelty, we can train our minds toward healthy and happy states.
Daily Practice
Put aside some
time each day to think of the suffering of others, perhaps just before
or just after meditating, and allow yourself to feel compassion in your
heart rather than pity or despair. Also, any time you catch yourself
feeling mean-spirited or hurtful, immediately take note of that and see
if you can replace the incipient cruelty with its antidote, authentic
compassion. In these ways you guide your mind in a noble direction.
Tomorrow: Refraining from Malicious Speech One week from today: Cultivating Appreciative Joy
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The
truth is, everything we could possibly need for joy, ease, wisdom, and
compassion is right here and now, in the ordinary messiness of our
lives. At some point, we finally realize this and learn to let go of the
struggles and the wishes for some other life, and, with a sense of
wonder and courage, trust-fall into our actual lives with a deep sense
of radical acceptance.
Mark Van Buren, “Thanks for Everything. I Have No Complaints Whatsoever.”
RIGHT VIEW Understanding the Noble Truth of the Origin of Suffering
What is the origin of
suffering? It is craving, which brings renewal of being, is accompanied
by delight and lust, and delights in this and that; that is, craving for
sensual pleasures, craving for being, and craving for non-being. (MN 9)
When one does not know and see consciousness as it actually is, then one
is attached to consciousness. When one is attached, one becomes
infatuated, and one’s craving increases. One’s bodily and mental
troubles increase, and one experiences bodily and mental suffering. (MN
149)
Reflection
Continuing to
cycle through all five aggregates, our text comes to focus on
consciousness as a source of the craving that leads to suffering. The
mind can take anything within its scope as an object of awareness, and
you can bring mindfulness even to awareness itself. What does the
experience of knowing actually feel like? Learn to regard the act of
awareness itself even-mindedly, without getting caught or attached.
Daily Practice
Work at
bringing a posture of equanimity to the experience of consciousness.
Awareness itself is not attached; attachment arises alongside it,
coloring the awareness with a trace of favoring some things and opposing
others. Back away from these subtle forms of craving and see if you can
simply be with the experience of knowing something in a balanced and
even way, with an evenly hovering awareness.
Tomorrow: Cultivating Compassion One week from today: Understanding the Noble Truth of the Cessation of Suffering
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