Friday, January 22, 2016

Via Sri Prem Baba: Flor do dia / Flor del día / Flower of the day - 22/01/2016

“A mente envolve o raciocínio, a lógica, a inteligência, a criatividade... Porém, esses atributos da mente precisam estar a serviço do Ser. Para isso, se faz necessário disciplina e constante renovação de votos, porque a mente tornou-se condicionada por fatores sociais, culturais e morais. Muitas vezes você não tem a menor noção do por que sente apego ou aversão por determinadas coisas, porque acha uma coisa feia ou bonita, porque sente atração ou rejeição por alguém. A mente condicionada julga, classifica e discrimina de acordo com um repertório que você não sabe de onde vem.”
 
“La mente envuelve al razonamiento, la lógica, la inteligencia, la creatividad... Sin embargo, estos atributos de la mente necesitan estar al servicio del Ser. Para ello, es necesario disciplina y constante renovación de votos, porque la mente se ha se ha vuelto condicionada por factores sociales, culturales y morales. Muchas veces no tienes la menor idea de porqué sientes apego o aversión por ciertas cosas, porqué algo te parece feo o bonito, porqué sientes atracción o rechazo por alguien. La mente condicionada juzga, clasifica y discrimina de acuerdo con un repertorio que no sabes de dónde viene.”

"The mind involves reasoning, logic, intelligence and creativity, and these attributes of the mind must be at the service of the Being. We need much discipline and a constant renewal of vows to channel these attributes appropriately. The mind has become conditioned by many social, cultural and moral factors, and we often don’t have a clue as to why we feel an attachment or an aversion towards certain things. We don't know why we think something is ugly or beautiful, or why we feel attracted to or repulsed by someone. The conditioned mind judges, classifies and discriminates according to a catalog whose origin we are often entirely unaware of.”

Via Daily Dharma: Clinging to Emptiness

Good and Wise Friends, do not listen to me explain emptiness, and then become attached to emptiness. Above all, do not cling to emptiness. If you meditate with a vacant mind, you will become fixated on a blank emptiness. 

—Huineng, "Prajna"